Social Items

Peranan Bahasa Kebangsaan Dalam Kalangan Rakyat

Namun isu pemartabatan bahasa. Bahasa perpaduan bermaksud bahasa yang digunakan sebagai satu alat yang dapat memupuk kemuafakatan antara anggota masyarakat sama ada dalam kalangan satu kaum mahupun antara kaum.


Sistem Keluarga Dalam Suku Sunda Bersifat Bilateral Garis Keturunan Ditarik Dari Pihak Bapak Dan Ibu Dalam Keluarga Sunda Bapak Yang Bertindak Sebag Keturunan

PERANAN BAHASA DALAM PEMBANGUNAN S0S10-BUDAYA DAN EKONOMI MASYARAKAT MELAYU DI SINGAPURA Oleh.

Peranan bahasa kebangsaan dalam kalangan rakyat. Penerusan kewujudan Bahasa Melayu bukan sahaja terletak pada para pemimpin malah masyarakat juga memikul tanggungjawab dalam memartabatkan Bahasa Kebangsaan ini. Selain itu bahasa kebangsaan juga penting dikuasai kerana merupakan bahasa ilmu yang digunakan di. 16092019 Peranan Bahasa Kebangsaan dalam Menyatupadukan Pelbagai Etnik di Sabah Kerencaman penduduk di negeri Sabah yang terdiri daripada lebih kurang 41 kumpulan etnik dan subkumpulan etnik yang menggunakan hampir 50 bahasa dan menuturkannya dalam 80 dialek ix.

Bahasa Melayu memainkan peranan untuk mengikat jiwa dan minda rakyat. 09102012 Sebagai kesimpulannya bahasa melayu memainkan peranan yang sangat penting dalam menyatupadukan rakyat di Malaysia yang berbilang kaum. Artikel 152 Perlembagaan Persekutuan telah mewujudkan satu Bahasa Kebangsaan iaitu Bahasa Melayu.

Mohamed Nairn Daipi Keindahan bahasa adalah sekunder. PERANAN BAHASA MELAYU 1 Asas pembinaan negara dan kebudayaan masyarakat Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan telah memainkan peranan penting menjadikan Bahasa Melayu sebagai asas pembinaan negara. Bagi merealisasikan peranan bahasa melayu sebagai bahasa kebangsaan dan agen perpaduan negara penyata razak dijadikan sebagai asas ordinan pelajaran 1957.

17072021 Di Malaysia bahasa Malaysia dinobatkan sebagai bahasa kebangsaan selepas Malaysia bebas daripada belenggu penjajah selama beratus tahun lamanya. 18092012 Penyatupaduan rakyat melalui bahasa Melayu sebagai bahasa perpaduan boleh diwujudkan melalui penerapan nilai-nilai murni. 05062012 PERANAN BAHASA MELAYU DALAM PEMBENTUKAN PERPADUAN Bahasa Melayu melambangkan identiti kita sebagai rakyat Malaysia yang sejati sejak.

Kedudukan sesuatu bahasa tidak bergantung kepada kesusasteraan purbanya. Antara kepentingan penguasaan bahasa kebangsaan ialah dapat memupuk perpaduan kaum. Rasmi dan bahasa kebangsaan memainkan peranan signifikan dalam mewujudkan kesepaduan sosial dan seterusnya masyarakat pelbagai etnik yang bersatu padu.

Tidak mungkin bahasa lain dapat mengambil alih peranan. Akta Bahasa kebangsaan 1967 telah menetapkan Bahasa Kebangsaan sebagai bahasa rasmi negara ini. Bahasa Malaysia telah diiktiraf dalam Perkara 152 1 Perlembagaan Persekutuan yang digunakan oleh semua masyarakat dalam semua urusan seharian.

Dalam konteks masyarakat majmuk kelihatan sukar untuk setiap etnik. Made with a stroke of good luck. 14062012 Kertas kerja ini akan memperlihatkan peranan bahasa sebagai asas pembinaan negara dan kebudayaan masyarakat lambang jati diri bahasa perpaduan bahasa pengantar ilmu pengetahuan menjadi bahasa yang cemerlang dalam pembinaan negara bangsa Malaysia menampilkan penggunaannya dalam pelbagai perisian dan kesantunan berbahasa dan wahana.

Bahasa Melayu dapat memainkan peranan sebagai penyatu kepelbagaian tersebut melalui penggunaan bersama atau satu bahasa untuk satu negara. Oleh itu sebagai rakyat Malaysia haruslah bersama memartabatkan bahasa melayu agar ia terus menjadi wahana penyatuan seluruh kaum di Malaysia. Maka hasil permuafakatan perlembagaan ini telah diterima bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan yang disentuh dalam Perkara 152.

Bahasa Kebangsaan bahasa perpaduan dan bahasa ilmu seakan-akan semakin tidak relevan terpinggir dan gagal mendapat tempat di hati masyarakat bukan sahaja masyarakat dari etnik lain malah dilupakan dalam kalangan masyarakat Melayu sendiri khususnya dalam kalangan para. Rakyat negara tersebut10 Selain itu bahasa kebangsaan berperanan penting dalam pembinaan sebuah negara bangsa kerana ia menjadi satu unsur perpaduan kebangsaan melalui pelaksanaanya sebagai bahasa perhubungan dalam kehidupan masyarakat pelbagai etnik seperti di Sabah. Seperti yang tercatat di dalam matlamat pendidikan kebangsaan iaitu pembentukan masyarakat yang bersatu padu.

Hal ini demikian kerana bahasa dijadikan sebagai alat komunikasi penduduk pelbagai kaum. Kedudukan serta peranan Bahasa Kebangsaan dalam sistem pentadbiran dan sistem pendidikan ini dinyatakan dalam beberapa dokumen penting kerajaan. Latin bahasa yang indah tidal.

Diwujudkan bahasa kebangsaan untuk menjadi bahasa pertuturan umum dan bahasa rasmi negara bagi menyatupadukan rakyat yang terdiri dari pelbagai kaum. Berjungsi lagi apabila penuturnya kehilangan kedudukan dalam percaturan dunia. Peranan bahasa Melayu jelas apabila bahasa Melayu mampu melahirkan semangat perpaduan kekitaan dan kebangsaan.

14092020 Oleh itu penguasaan bahasa kebangsaan sangat penting kepada rakyat Malaysia. Sesungguhnya Perkara 152 ini telah mengiktiraf dan mengisytiharkan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan serta bahasa rasmi negara. Sesungguhnya bahasa Melayu ialah lam bang jati diri bangsa.

Peranan bahasa sebagai alat perpaduan dalam sistem pendidikan kebangsaan. Bahasa Melayu dianggap sebagai bahasa berkelas rendah dalam kelas sosial masyarakat dan ini menyebabkan mereka lebih berminat untuk berkomunikasi dalam bahasa lain selain Bahasa Melayu. Peranan utama bahasa dalam masyarakat multietnik ialah sebagai alat perpaduan yang menyatukan masyarakat pelbagai bangsa dalam perkongsian pemikiran pandangan semesta dan budaya berteraskan identiti kebangsaan negara.


6 Agama Di Indonesia Yang Resmi Dan Diakui Lengkap Sejarah Masuknya Agama Sejarah Buddha


Show comments
Hide comments

Tidak ada komentar