Social Items

Peranan Pengetua Dalam Pengurusan Sekolah

Kepimpinan etika pengetua menunjukkan peranan seorang pengetua itu begitu penting dalam mewujudkan suasana sekolah yang mempunyai nilai-nilai murni di kalangan warga sekolah terutamanya pelajar. Pengetua harus bijak menyesuaikan kepemimpinannya bagi membawa sekolah ke arah yang lebih berkesan dan cemerlang.


Peranan Pengtua Sebagai Pemimpin Untuk Melairkan Sekolah Cemerlang

Membantu PengetuaGuru Besar dalam usaha membuat perancangan perlaksanaan dan penilaian berkaitan kantin.

Peranan pengetua dalam pengurusan sekolah. Menurut Sergiovanni 1995 tugas menjadikan sekolah yang berkesan dapat dilaksanakan. Peranannya dalam pengurusan kokurikum pada tahap sederhana bagi setiap dimensi dan pengurusan keseluruhan. Dalam konteks ini ketiga-tiga tugas itu saya menggunakan istilah pemimpin atau kepemimpinan sahaja kerana aspek pentadbiran dan pengurusan adalah berkait langsung dengan kepempimpinan.

Oleh kerana itu pengetua memainkan peranan yang sangat besar dalam merangsang iklim sekolah yang positif. Dalam pengurusan kokurikum pada tahap sederhana bagi setiap dimensi dan pengurusan keseluruhan. Dalam konteks ini ketiga-tiga tugas itu saya menggunakan istilah pemimpin atau kepemimpinan sahaja kerana aspek pentadbiran dan pengurusan adalah berkait langsung.

Peranan Pengetua dalam Pengurusan Kokurikulum dari Perspektif Guru Sekolah Menengah Kebangsaan Zon Keramat The Role of Principal in the Management of Cocurricular from Teachers Perspective at National Secondary Schools in Zone of Keramat MOHD IZHAM MOHD HAMZAH. Membantu PengetuaGuru Besar dalam usaha mengendalikan kantin sekolah setiap hari. Sebagai salah satu komponen dalam sekolah mereka ini memegang dua peranan utama iaitu.

Pentadbir Penyelia kakitangan di sekolah termasuk proses pengajaran dan pembelajaran. Sinergi dalam Pengurusan Sekolah membincangkan peranan pengetua pentadbiran guru-guru pelajar kakitangan sokokngan dan ibu bapa sebagai satu pasukan dalam mewujudkan sekolah cemerlang. Justeru itu diharapkan agar pengetua memainkan peranan yang lebih efektif dalam pengurusan kokurikulum agar guru dapat merasakan pengetua sentiasa terlibat dalam pelaksanaan kokurikulum di sekolah.

Hakikat bahawa pengetuaguru besar bertanggungjawab untuk menentukan tone sekolah suasana pengajaran dan pembelajaran tahap dan kualiti profesionalisme guru semangat kekitaan dan rasa tanggungjawab terhadap. Menurut Edmonds 1979 kejayaan sesebuah sekolah terletak di tangan pengetua atau guru besar. Dia adalah seorang pentadbir pengurus dan yang lebih besar di situ adalah seorang pemimpin.

D Bertindak sebagai fasilitator sepertii guru kelas yang berpengalaman ii berusaha bekerja bersama dengan rakan sekerja iii mempunyai hubungan yang baik dengan pengetua iv berkongsi matlamat memajukan sekolah dengan pengetua. PERANAN PENGETUA DALAM IMPLEMENTASI ICT Untuk merealisasikan penggunaan teknologi secara berkesan peranan pihak-pihak tertentu khususnya pengurusan sekolah adalah kritikal. Kejayaan pengurusan sesebuah sekolah bukan hanya bergantung kepada kekuatan sumber manusia dan sumber bukan manusia yang terdapat di sekolah sahaja bahkan juga melibatkan komuniti setempat.

Pengetua adalah orang yang memainkan peranan yang amat penting di sekolah. Artikel ini membincangkan mengenai peranan seorang pengetua sekolah dalam membina dan mengekalkan hubungan positif dengan ibu bapa dan komuniti. Kecemerlangan sekolah dari pengetua dan tidak spesifik kepada gaya kepimpinan yang ditunjukkan Ghani et al 2017.

Peranan Pengetua Pengetua adalah orang yang memainkan peranan yang amat penting di sekolah. Dalam suasana yang serba mencabar dan kompleks hari ini peranan pengetua menjadi semakin penting dalam menjayakan matlamat sekolah. 2014-03-10 Jelasnya pengetua merupakan antara asas utama dalam pembinaan dan pembentukan imej sekolah yang baik.

PERANAN JAWATANKUASA KANTIN 1. Menyuntik idea pihak pengurusan. Dalam usaha untuk meningkatkan pengurusan kokurikulum sekolah biasanya pengetua akan menyerahkan tugas pengurusan kokurikulum kepada GPKKoJusteru kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti dan memahami perspektif guru-guru terhadap peranan GPKKo dalam pengurusan kokurikulum di sekolah menengah kebangsaan di daerah Kuala Terengganu.

Pengetua kurang pengetahuan dalam bidang pengurusan strategik dan tidak biasa mengamalkan budaya RD dan tidak melaksana cara-cara pengurusan moden serta tidak melaksanan pemuafakatan Smart Partnerships untuk manafaat sekolah. Menurut Shelly et al 2002 selain sikap pentadbir haruslah menyediakan guru-guru untuk menggunakannya setelah diimplimentasi ke dalam sistem pendidikan. 2010-03-10 Sekolah memainkan peranan sebagai institusi sosial yang penting pada negara.

Justeru itu diharapkan agar pengetua memainkan peranan yang lebih efektif dalam pengurusan kokurikulum agar guru dapat merasakan pengetua sentiasa terlibat dalam pelaksanaan kokurikulum di sekolah. Hal ini sudah tentunya memerlukan juga perubahan yang radikal dalam aspek pengurusan di sekolah khasnya dalam pengurusan profesional. Pengetua atau Guru Besar yang berperanan sebagai ketua dan pengurus yang memegang setiap amanah yang dijalankan di sekolah.

231 Kajian dalam Negara 16 2311 Konsep Pengetua Cemerlang 16 2312 Kriteria Lantikan dan Penilaian Pengetua Cemerlang 17 2313 Kepimpinan Pengetua Cemerlang 18 2314 Peranan Pengetua Cemerlang Dalam Meningkatkan Pencapaian Sekolah atau Membawa Perubahan 20 2315 Komunikasi Dalam Organisasi 21. Ia menyediakan modal insan dari segi tenaga kerja berkemahiran separa mahir dan staf biasa. Pengetua kebanyakannya berumur lebih 50 tahun ke atas dan sentiasa terdedah kepada masalah kesihatan.

Dia adalah seorang pentadbir pengurus dan yang lebih besar di situ adalah seorang pemimpin.


Doc Bidang Tugas Pengetua Ahmad Md Isa Academia Edu


Show comments
Hide comments

Tidak ada komentar