Social Items

Peranan Media Massa Menangani Gejala Sosial

24092020 Dalam kita tidak sedar arus kemodenan sedikit sebanyak telah membuatkan media massa menjadi pengaruh yang kuat kepada penggunanya tidak kira sama ada baik atau buruk. Pihak yang boleh memainkan peranan utama dalam menangani gejala sosial ialah ibu bapa dan keluarga.


Peran Peksos I

MasyarakattradisionalmenggantikanatauMasyarakat tradisional menggantikan atau memodenkan sikap autoriti hubungan dan nilai-nilailamakepadanilaibarunilai lama kepada nilai baru.

Peranan media massa menangani gejala sosial. Terdapat beberapa tindakan yang boleh dilakukan oleh pihak-pihak tertentu untuk menangani permasalahan di kalangan remaja. Tidak dapat disangkalkan lagi bahawa pengguna media massa seperti media cetak dan media elektronik di Malaysia telah meningkat saban tahun ibarat cendawan tumbuh selepas hujan terutamanya media sosial. Punca-punca gejala sosial dan langkah-langkah mengatasi.

Hal ini kerana media massa boleh mempengaruhi tingkah laku seseorang dengan berkesan. Kertas ini cuba untuk menyatakan bahawa masa untuk menuding jari ke arah siapa yang menjadi punca lahirnya berbagai gejala tersebut sudah berakhir. Mereka sekadar menggunakan burung dan asap daripada unggun api sebagai petunjuk dan utusan kepada seseorang.

Media massa tersebut perlu bebas dari cengkaman faham sekularisme budaya komersial yang melampau faham kebendaan. Media massa boleh dijadikan sebagai alat utama yang mampu memberi kesan dan mempengaruhi pemikiran masyarakat baik di kalangan kanak-kanak remaja atau golongan dewasa. Hal ini demikian kerana dengan menghadkan pemilikan akaun media sosial kepada kumpulan masyarakat yang kurang berkelayakan iaitu dari aspek usia.

Dasar langit terbuka dan dunia tanpa sempadan memberi kesan yang negatif kepada remaja. Pendidikan seksual boleh diberi di peringkat sekolah. Mereka mudah hanyut mengikut arus.

Media massa juga boleh membantu mengatasi gejala sosial. Peranan Masyarakat dalam Menangani Gejala Sosial dalam Kalangan Remaja. Media massa pengaruh masyrakat globalisasi budaya.

Fenomena ini diibaratkan duri dalam daging dalam sosial kita. Di samping itu pihak media massa juga memainkan peranan penting dalam mengatasi gejala sosial dalam kalangan remaja terutamanya dalam zaman yang semuanya terletak di hujung jari. Pelbagai andaian hujah cadangan program dan aktiviti bagi menangani masalah sosial ini diutarakan.

Media massa boleh mempengaruhi budaya nilai tingkah laku sesebuah masyarakat. Seterusnyapengaruh media massa turut mengundang isu sosial dalam kalangan remajaDalam menempuh era globalisasi yang sarat dengan alat teknologi yang semakin berkembang dengan pesat bak cendawan tumbuh selepas hujanremaja telah dipengaruhi oleh media massa cetak dan elektronik Terdapat segelintir remaja yang kurang berfikiran matang menyalahgunakan internet. Gejala Negatif Dalam Kalangan Remaja.

Ada golongan tertentu yang mengambil kesempatan untuk mempergunakan media massa dalam membawa cerita atau berita yang berunsur negatif bagi mempengaruhi masyarakat. Proses transformasi dan sosial dalam mayarakatProses transformasi dan sosial dalam mayarakat sebagai kesan daripada perindustrian. Peranan media massa -menghebohkan tentang keburukan gejala pergaulan bebas Ibu bapa mestilah memantau keadaan anak mereka CARA MENANGANI MASALAH PERGAULAN BEBAS 17.

Mereka mudah terpengaruh dan terjebak dengan segala macam kerosakan maksiat dan budaya kuning. Gejala sosial yang semakin meruncing telah menggusarkan masyarakat. PERANAN KELUARGA DALAM MENANGANI GEJALA SOSIA Pada alaf globalisasi dan modenisasi ini gejala sosial sentiasa menghiasi lembaran akhbar.

Satu langkah pro-aktif perlu dilakukan dan semua pihak perlu. 01122017 Media massa mempunyai peranan dalam mengatasi masalah gejala buli yang semakin menular pada zaman kini. 09062011 Media massa mampu mencorakkan hati budi mentaliti dan sahsiah umat khasnya yang beroperasi 24 jam.

Media massa seperti televisyen mestilah menayangkan lebih banyak program yang berunsur positif dan memberi pendidikan kepada penonton. Peranan media massa yang pertama ialah melalui media sosial. 18052015 Menganjurkan ceramah dan kempen kesedaran untuk memberikan pengetahuan seks.

Membincangkan pengaruh media massa terhadap kehidupn sosial masyarakat kini yang harus mendepani arus globalisasi. Special Issue 1 October 2016 214-226 ISSN. 08052015 Media massa terutamanya media elektronik menyiarkan rancangan televisyen yang mengandungi aksi pergaduhan dan pembunuhan yang ganas.

Mengikuti budaya yang dimomokkan di media massa dilihat sebagai budaya yang mengikut trend. 29092018 Media cetak dan media elektronik yang dimiliki kerajaan dan agensi swasta adalah bertujuan untuk memberi pendidikan kepada rakyat. Kita sedia maklum bahawa kebanyakan masa para remaja banyak dihabiskan di rumah.

Dahulu pada zaman manusia belum mencapai tahap ketamadunan yang tinggi alat komunikasi dan perhubungan untuk menyampaikan maklumat tidak dicipta. Media massa merupakan antara faktor berlakukan gejala sosial. Lain sedang pada masa yang sama gejala sosial terus subur bagai tumbuhnya cendawan di musim hujan.

Belakangan ini terlalu banyak diperkatakan isu yang berkaitan dengan masalah sosial yang melibatkan remaja. Rancangan yang berunsurkan hiburan yang melalaikan juga tidak wajar ditayangkan di. Posted on 25 Mac 2008by admin.

Remaja kini semakin hilang ketahanan jiwa. Namun media sosial telah mendahului kedua-dua jenis media massa ini dalam penyampaian maklumat serta mempengaruhi pemikiran rakyat supaya bersama kerajaan membendung penularan Covid-19 daripada merebak. Lambakan filem aksi seperti GengsterCastello dan KL Menjerit akan mendedahkan pelajar kepada aksi-aksi tersebut secara terbuka tanpa bimbingan orang dewasaPelajar yang teruja dengan aksi tersebut akan meniru.


Pdf Menangani Gejala Sosial Menurut Perspektif Islam


Show comments
Hide comments

Tidak ada komentar